Riskutbildning halkbana

Från och med den april 2009 utökades den obligatoriska riskutbildningen till att bli tvådelad.
Den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort är utökad med en del om alkohol, droger och trötthet så riskutbildningen omfattar nu två delar:

• Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
• Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar och giltighetstiden får inte ha gått ut. Detta gäller även för dig som har haft ett körkort tidigare och ska göra ett nytt förarprov. Riskutbildningen kan genomföras hos utbildare som är godkända av  Transportstyrelsen.
Riskutbildning del 2 skall utföras så sent som möjligt i din körkortsutbildning. Detta eftersom det krävs att du kan manövrera bilen på ett bra sätt och att du har erfarenheten att förstå och bedöma olika risksituationer.

Syfte med halkutbildningen
Riskutbildning del 2 består bland annat av körning och inbromsningar på halt underlag eller simulerat halt underlag (Skid-Car). Syftet är inte i första hand att lära sig häva en sladd utan att bli medveten om riskerna med körning som leder till en sladd.

Bra hemsidor om körkort: Ansökan om körkortstillstånd gör man hos transportstyrelsen. Anda sidor man kan ha stor nytta av är vägmärken.se en bra sida där du kan lära dig alla sveriges vägmärken. På den här sidan kan du läsa om vilka reglersom  gäller för motorcykelkörkort.

Genom att få insikt om riskerna med att köra på halt underlag är meningen att du ska få självkännedom nog att undvika att försätta dig i riskfyllda situationer. Förhoppningsvis ger dig dina nya kunskaper om fordonsdynamik, hastighetens påverkan, platser med risk för halka, etc. insiken att det är bäst att köra med säkerhetsmarginaler så att du spar ditt och andras liv.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *